Companiile romanesti raman increzatoare in cresterea cifrei de afaceri in 2013


 

Deşi marchează o tendinţă descrescătoare faţă de luna ianuarie 2013, răspunsurile privind perspectivele de creştere rămân semnificative în iunie 2013: 69% dintre liderii români de business consideră că vor înregistra creşterea cifrei de afaceri în acest an. Totuşi, procentajul companiilor care aşteaptă o creştere moderată, între 5-10%, a scăzut cu 5 puncte procentuale din ianuarie până în iunie 2013, în timp ce procentajul companiilor care anticipează o creştere negativă între -5 si -10% a crescut tot cu 5 puncte procentuale. Ca strategie de creştere a vânzărilor, cele mai multe companii au ales introducerea de produse şi servicii noi şi deschiderea de noi canale de distribuţie. Referitor la scăderea preţurilor, se observă o reducere de 8 puncte procentuale a focusului asupra acestui factor, de la 18% în ianuarie 2013, la 10% în iunie 2013.

În acelaşi timp, încrederea liderilor de business în industria în care companiile lor activează a scăzut semnificativ între ianuarie şi iunie: proporţia companiilor deloc încrezătoare în potenţialul industriei lor din acest an a crescut cu 17 puncte procentuale, până la 33% dintre companii, în timp ce procentajul companiilor oarecum încrezătoare a scăzut de la 35% la 23%, în aceeaşi perioadă – arată concluziile studiului „O nouă viziune a creşterii – ediţia iunie 2013” publicat astăzi de Ernst & Young.

Cu cât vă aşteptaţi să crească cifra de afaceri în 2013?

 

Referindu-se la estimările privind creşterea profitului, acestea rămân şi ele pozitive, păstrându-se în aceiaşi parametri ca la ediţia din ianuarie 2013. Dacă în ianuarie, 68% dintre companiile respondente aşteptau profituri în creştere în 2013, în iunie procentul acestor companii a scăzut cu 2 puncte procentuale, la 66%. Din total, 11% aşteaptă chiar o creştere a profitului cu peste 30%.

Studiul Ernst & Young are la bază un chestionar aplicat în perioada 1-14 iunie 2013. În raport se analizează răspunsurile a 103 executivi de top, prezentându-se percepţia acestora asupra perspectivelor mediului de afaceri din România în 2013.

Finanţarea continuă să fie în principal prin credite bancare

Instrumentul de finanţare preferat pentru investiţii în următoarele 6 luni rămâne creditul bancar, ales de 45% dintre companii atât în ianuarie, cât şi în iunie, în timp ce investiţiile de tip venture capital marchează o scădere în preferinţe, de la 8% în ianuarie la 6% în iunie 2013.

Salariile stagnează sau cresc uşor

Companiile proiectează aceleaşi aşteptări în privinţa numărului de angajaţi la jumătatea lui 2013, ca şi la începutul anului. În ambele ediţii ale studiului Ernst & Young, 26% dintre respondenţi planificau noi angajări, în timp ce 55% în iunie, versus 56% în ianuarie, nu vor face noi angajări în acest an.

În privinţa salariului, 53% dintre liderii de business au declarat că intenţionează să ofere o mărire de salariu între 5-10%, peste rata estimată a inflaţiei, în timp ce 45% prognozează o stagnare a nivelului salarial în acest an.

Ce le preocupă pe companii la jumătatea anului?

Pentru a face faţă presiunilor impuse de mediul economic dificil din ultimul an, 33% din oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că au recurs în continuare la reduceri de costuri, dar 23% s-au concentrat pe creşterea productivităţii, în timp ce 22% pe introducerea de produse noi. Tendinţe de creştere s-au remarcat la crearea de produse noi şi scăderea costurilor, dar şi în angajarea de talente. Ultima tendinţă emergentă, cea de focusare pe angajaţii talentaţi, ne apropie de tendinţele de la nivel mondial.

Ce descrie cel mai bine reacţia companiei la mediul de business din ultimul an?

 

Costurile mici sunt considerate în continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piaţă, chiar înregistrând o tendinţă crescătoare, până la 40% dintre cei chestionaţi – acelaşi nivel de importanţă pe care comunitatea locală de afaceri o acordă consolidării notorietăţii mărcii şi a creşterii încrederii în brand. Aşadar, 40% dintre respondenţi se aşteaptă ca principala bătălie competitivă să fie dată în acest an prin eforturile de marketing.

Deşi perspectivele asupra unora dintre indicatorii financiari marchează o uşoară tendinţă descrescătoare la jumătate de an, numeroase companii îşi păstrează optimismul în privinţa rezultatelor financiare ale acestui an”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner  Ernst & Young România.

Related posts

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.