Romania este printre ultimele tari in Europa dupa contributia sectorului ospitalitatii la PIB la PIB

Industria ospitalităţii (hoteluri, restaurante, planificare de evenimente, transport) a avut în anul 2010 o contribuţie de 1.000 de miliarde de Euro la economia europeană, conform studiul EY The Hospitality Sector in Europe. Studiul s-a bazat pe datele statistice Eurostat din perioada 2000-2010, pentru a asigura comparabilitatea datelor din cele 31 de state europene analizate.

Astfel, sectorul ospitalităţii a contribuit cu 126 de miliarde de Euro la bugetele de stat prin taxele plătite şi a oferit locuri de muncă pentru aproximativ 16,6 milioane de persoane în Uniunea Europeană, iar  unul din 13 locuri de muncă din Uniune este în industria ospitalităţii.

Studiul arată că numărul de locuri de muncă oferite de sectorul ospitalităţii a crescut cu 29% în perioada 2000-2010, în timp ce locurile de muncă la nivelul economiei per ansamblu au crescut, în aceeaşi perioadă, cu doar 7,1%, adică mai puţin de 1% în fiecare an.

Sectorul ospitalităţii în România

România ocupă locul 27 dintre cele 31 de ţări analizate după contribuţia sectorului la PIB în anul 2010, cu 2.1%. Acelaşi sector contribuie la PIB-ul Bulgariei de două ori mai mult, adică 4,2% din PIB. România este urmată în clasament de Slovacia, Cipru, Lituania şi Polonia.

Ţările cu o industrie a ospitalităţii generând o contribuţie semnificativă la PIB sunt cele cu tradiţie îndelungată în turism, precum Malta (7,9%), Grecia (6,5%) şi Spania (6,3%). La nivelul UE, media contribuţiei sectorului la PIB  este de 3,7%.

În România, sectorul susţine (direct, indirect sau indus) 4,5% din numărul total al angajaţilor de la nivelul economiei şi are cel mai mare efect de multiplicare, după Turcia, din cele 31 de ţări analizate: 1,63 de Euro, ceea ce înseamnă că, la fiecare 1 Euro cheltuit în acest sector, au fost investiţi alţi 1,63 de Euro în economie. Media UE a acestui indicator este 1,16  de Euro.

Industria ospitalităţii din România a crescut până la aproape 3 miliarde de Euro în 2008, dar a fost urmată de o scădere de 22% până la sfârşitul lui 2010, ajungând la 2,3 miliarde de Euro. Restaurantele reprezintă aproape 40% din cifra de afaceri a sectorului şi angajează 43% din forţa de muncă din sector (peste 60.700 persoane în 2010). Faptul că numărul de restaurante a fost mai mare în 2010 (8.200) decât în 2008 (8.000) demonstrează rezistenţa acestui segment la scăderea cifrei de afaceri cu 9% în aceeaşi perioadă.

Hotelurile reprezintă al doilea sub-sector după cifra de afaceri, cu 31% din totalul anului 2010, şi cu un număr de angajaţi de aproximativ 35.500. Barurile au fost în mod particular afectate de creşterea taxelor (TVA şi accize), cu o reducere de 7% a numărului de unităţi economice în 2010.

Începând cu anul 2000, sub-sectorul restaurantelor şi al altor unităţi de aceeaşi natură din România a crescut în pondere de la 54% la 62% în 2010 la nivelul industriei. Această tendinţă se explică prin creşterea de 16,1% în perioadă a primului sub-sector, faţă de 12,3% creşterea sub-sectorului hotelier românesc şi al altor unităţi de cazare. După 2010, sectorul românesc al ospitalităţii a continuat să se confrunte cu un mediu din ce în ce mai dificil, din cauza scăderii încrederii consumatorilor în economie şi a puterii de cumpărare, a creşterii TVA-ului şi a modificărilor legislaţiei din domeniu (cum ar fi interzicerea fumatului în anumite condiţii).

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajaţi în 700 de birouri din 140 de ţări şi venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2012. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. De la 1 iulie 2013, Ernst & Young a devenit EY, logo-ul s-a schimbat pentru a răspunde acestei modificări, iar noul tagline al companiei este „Building a better working world”. Această redefinire a identităţii vizuale vine să reflecte noua strategie a companiei, Vision 2020.

Related posts

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.