Ziua transportului public local, 8 iulie 2013

R.A.T.T. vă propune o întoarcere în perioada anului 1869, mai exact, pe data de 8 iulie, când primul tramvai tras de cai a rulat în Timişoara între Piaţa Traian – locul restaurantelor boeme – şi Cetate, cartierul central al oraşului.

Cu ocazia Zilei Transportului Public Local R.A.T.T. invită timişorenii luni, 8 iulie 2013, la o cursă gratuită cu tramvaiul turistic. Pe durata călătoriei un ghid ne va povesti despre începutul tramvaiului în Timişoara şi despre zonele prin care acesta circula.

Dorim să ne amintim de prima ieşire a tramvaiului tras de cai din actualul depou de pe Bulevardul Take Ionescu. Vom reface împreună primul traseu, din cartierul Fabric până în Iosefin, pe ruta: Piaţa Traian – Piaţa Libertăţii – Catedrala Mitropolitană –  Piaţa Iosefin – Gara de Nord şi retur. Prima cursă va pleca de la ora 11.00 din Piaţa Libertăţii. Următoarele două curse vor trece prin Piaţa Libertăţii la ora 12.00 şi 13.00.

 Tramvaiul va porni din nou pe vechiul traseu însoţit de muzica vremurilor de odinioară. De la ora 10.30 tot în Piaţa Libertăţii va avea loc un concert susţinut de formaţia timişoreană de copii „Peregrinii”. Concertul va recrea atmosfera Timişoarei de altă dată prin interpretarea melodiilor lumii la instrumente autentice: caval, acordeon, ukulele, bodhran, fluiere, mandolină.

Evenimentul este organizat cu ocazia împlinirii a 144 de ani de la introducerea tramvaiului în Timişoara, care este al treilea oraş după  New York (1825) şi Paris (1854) ce a beneficiat de acest mijloc de transport pe atunci modern.

– Scurt istoric al tramvaiului în Timişoara –                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

1869 11-13 mai se înfiinţează „Societatea de tramvaie cu cai din Timişoara”;

1869 pe 8 iulie în Timişoara se inaugurează prima linie pentru TRAMVAIUL TRAS DE CAI. Vagoanele erau de fabricaţie austriacă, iluminatul se făcea cu lămpi pe gaz; parcul număra 15 perechi de cai, cinci vagoane dintre care trei erau rezerve;

1869 pe 3 noiembrie traseul se extinde pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin – Gară

1898 anul de vârf al tramvaiului tras de cai, când se înregistrau peste 850.000 de călătorii pe acest mijloc de transport;

1899 se trece de la tramvaiul arhaic la cel electric schimbându-se astfel denumirea instituţiei în Tramvaiele Comunale Electrice Timişoara. (TCT). Vagoanele electrice erau de fabricaţie străină prezentând un grad mare de confort; de asemenea durata unui traseu s-a redus de la 1 oră şi 30 de minute la 32 de minute. Depoul număra pe vremea aceea un număr de 43 de vagoane motor, 3 vagoane remorcă, 2 pluguri de zăpadă şi câteva vagoane platformă;

1921 în locul tramvaielor străine importate au început să apară tramvaie de fabricaţie românească;

1931 vagonul motor și vagonul remorcă Gemene au fost transformate în tramvai cu dublă comandă care aveau în dotare motoare și instalație de frânare de fabricație germană;

1948 s-a construit linia simplă de tramvai, cu ramificaţie din cea existentă: Mehala – Bulevardul Cetăţii – Calea Bogdăneştilor până în strada Războieni;

1962 IT Timişoara produce tramvaie Timiş T1 cu o lungime de 9800 mm dotat cu două motoare de tracțiune de tip Province S.S.T 38/730 cu o putere de 2×36 Kw. Comanda era manuală neautomatizată şi se făcea cu cu un controlier de tip C prevăzut şi pentru frânare reostatică. Uşile vagonului erau pliabile, iar acţionarea lor se făcea  printr-un mecanism electromagnetic. Ventilaţia era prevăzută cu două capace mobile pe acoperiş

1965-1968 se trece la modernizarea vagoanelor de tip GB şi a vagoanelor EP prin modificarea sistemului de acţionare a uşilor din culisare în uşi pliate. O altă modernizare a fost iluminatul fluorescent în salonul vagonului precum şi îmbunătăţirea sistemului de ventilaţie. O altă îmbunătăţire a fost izolarea fonică a caroserieri vagonului.

 1966 -1967 se proiectează în cadrul intreprinderii vagonul articulat.

Related posts

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.