Europa / Politica de protecţie a consumatorilor

Editia de primavara a Tabloului de bord al pietelor de consum, publicata de Comisia Europeana, arata o redresare clara a situatiei consumatorilor in aproape toate tarile UE dupa declinul vertiginos din 2009. Indicele anual privind situatia consumatorilor se masoara, de exemplu, prin nivelul de incredere pe care il au consumatorii in autoritati, ONG-uri si comercianti cu amanuntul si prin eficienta solutionarii diferendelor. Tabloul de bord confirma, de asemenea, un decalaj tot mai mare intre comertul electronic intern si cel transfrontalier, in ciuda unui potential clar al achizitiilor transfrontaliere in ce priveste posibilitatile de alegere si de realizare de economii. Insa studiul sugereaza faptul ca, odata ce au testat cumparaturile transfrontaliere, consumatorii au mult mai multa incredere in acestea. Exista obstacole importante in calea comertului electronic transfrontalier in ceea ce priveste oferta, deoarece numarul comerciantilor cu amanuntul care isi vsnd produsele in afara granitelor nationale este mai redus in comparatie cu 2009 (pentru detalii, a se vedea, de asemenea, MEMO/11/154).John Dalli, comisarul pentru sanatate si protectia consumatorilor, a afirmat: „As vrea sa felicit toate statele membre care au continuat sa investeasca intr-un mediu de calitate pentru consumatori in aceasta perioada dificila. Este un moment de cotitura: increderea consumatorilor din UE in institutiile din domeniul consumului incepe sa revina la nivelurile anterioare.” El a adaugat: „De asemenea, este o veste buna faptul ca temerile consumatorilor cu privire la cumparaturile transfrontaliere tind sa dispara odata ce au incercat efectiv aceasta metoda de cumparare si au avut o experienta pozitiva. Insa rezultatele confirma, de asemenea, eforturile considerabile pe care trebuie in continuare sa le depunem pentru a inlatura obstacolele ramase, in beneficiul economiei europene, consumatorilor europeni si intreprinderilor europene, deopotriva.”
Tabloul de bord
Tabloul de bord al pietelor de consum ofera dovezi si semnale de avertisment cu privire la modul in care functioneaza piata unica pentru consumatorii din UE in ce priveste paleta de oferte, preturile si gradul de satisfactie. Editia de primavara („Tabloul de bord al situatiei consumatorilor”) examineaza gradul de integrare a pietei marfurilor comercializate cu amanuntul si conditiile la nivel national oferite consumatorilor. Datele din tabloul de bord se bazeaza pe anchete privind consumatorii si comerciantii cu amanuntul, precum si pe date statistice, cum ar fi nivelurile de venit.
Principalele rezultate
Progresul in ce priveste situatia consumatorilor la nivel national Indicele situatiei consumatorilor este definit de factori cum ar fi eficienta solutionarii diferendelor si a gestionarii reclamatiilor, increderea consumatorilor in autoritati, comercianti cu amanuntul, companii de publicitate si organizatii ale consumatorilor, precum si calitatea reglementarilor.Indicele 2010 arata faptul ca situatia consumatorilor s-a redresat dupa declinul vertiginos din 2009, cele mai multe tari revenind la nivelurile inregistrate in 2008 sau depasindu-le.Tarile clasate pe primele pozitii, cu cea mai buna situatie a consumatorilor, sunt Marea Britanie, Irlanda, Luxemburg, Austria, Finlanda, Olanda, Italia, Danemarca, Germania, Belgia si Suedia, toate situsndu-se, de asemenea, si deasupra mediei din UE.
Decalajul privind comertul electronic
Tabloul de bord arata o continuare a cresterii volumului de comert electronic intern: 36% dintre consumatorii din UE au efectuat cumparaturi online de la vsnzatori nationali in 2010 (fata de 34% in 2009).Cu toate acestea, comertul electronic transfrontalier continua sa creasca intr-un ritm lent (9% in 2010 fata de 8% in 2009), in pofida unor beneficii clare in ce priveste posibilitatile de alegere si de realizare de economii, cum s-a evidentiat in studiile anterioare. Astfel, trebuie intensificate eforturile in vederea indeplinirii obiectivului relevant din Agenda Digitala (20% psna in 2015).
Cumparaturile online in cadrul pietei unice: perceptiile consumatorilor vizavi de experienta lor
Perceptiile consumatorilor par a fi un obstacol major in calea comertului electronic transfrontalier. Printre consumatorii care nu au efectuat o achizitie transfrontaliera la distanta:62% sunt preocupati de fraude si inselatorii;59% sunt ingrijorati deoarece nu stiu ce ar putea face in cazul aparitiei unor probleme;49% sunt descurajati de posibilele probleme legate de livrare.Aceste preocupari insa sunt mult mai putin raspsndite printre consumatorii care au efectuat deja cumparaturi transfrontaliere (34%, 30% si, respectiv, 20%).Printre consumatorii care au efectuat deja cumparaturi transfrontaliere, 61% erau increzatori in aceeasi masura in comertul electronic transfrontalier si in cel intern, in comparatie cu doar 33% din populatia generala.Comertul electronic transfrontalier pare a fi cel putin la fel de fiabil ca si cel intern, sau chiar mai fiabil: doar 16% din cumparaturile transfrontaliere au suferit intsrzieri (fata de 18% in cazul cumparaturilor interne);produsul nu a ajuns la cumparator in 5% din cazurile transfrontaliere (fata de 6% in cazul cumparaturilor interne).Constatarile sugereaza un rol-cheie pentru informarea mai eficienta cu privire la existenta mecanismelor de consiliere, aplicare legislatie si obtinere de despagubiri la nivel transfrontalier. Printre acestea se numara Reteaua de cooperare pentru protectia consumatorilor (CPC), care reuneste organismele insarcinate cu aplicarea legislatiei la nivel national si Centrele Europene ale Consumatorilor, care ofera gratuit sprijin si consultanta consumatorilor care efectueaza cumparaturi pe piata unica.Obstacolele majore in calea comertului electronic transfrontalier se inregistreaza in ce priveste ofertaProportia de comercianti cu amanuntul care efectueaza vsnzari catre alte tari din cadrul UE a scazut la 22% in 2010 (fata de 25% in 2009), chiar daca avantajele oferite de comertul transfrontalier sunt semnificative. 56% dintre comercianti estimeaza ca peste 10% din vsnzarile lor prin intermediul comertului electronic sunt tranzactii efectuate cu alte tari din UE.Comisia aplica o strategie de combatere a fragmentarii pietei, inclusiv prin recentul Act privind Piata Unica.
Accesibilitatea pentru consumatori
In 2009, atst venitul disponibil (ajustat pentru a tine seama de serviciile gratuite), cst si consumul gospodariilor, au scazut in majoritatea tarilor UE.Exista inca diferente semnificative in interiorul UE in ce priveste capacitatea consumatorilor de a-si permite bunuri si servicii, tinsnd cont atst de veniturile medii, cst si de nivelul preturilor.Proportia consumatorilor vulnerabili variaza, de asemenea, in mare masura, insa in majoritatea tarilor situatia acestor consumatori nu pare sa se fi deteriorat in mod semnificativ in 2009, in pofida crizei.

Related posts

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.