Leo Brouwer la 80 de ani

Festivalul Internațional de Chitară Timișoara, Ediția a IV-a, ce se va desfășura între 1-8 martie 2019, se va încheia cu un concert simfonic dedicat aniversării a 80 de ani ai maestrului cubanez Leo Brouwer. Orchestra Filarmonicii Banatul, sub bageta dirijorului japonez Ota Masane, va interpreta Concierto de Lieja nr.2, avându-l ca solist pe chitaristul italian Aniello Desiderio, precum și Concierto de Toronto nr. 4, avându-l ca solist pe Thomas Mueller-Pering.

Compozitor, chitarist și dirijor, Leo Brouwer s-a născut în Havana, Cuba pe 1 martie, 1939. A fost încurajat muzical de tatăl său, care era un chitarist amator, și a început să cânte la chitară la vârsta de 13 ani. Apoi a devenit descendent al unei moșteniri chitaristice importante: a fost elevul lui Isaac Nicola, primul său instructor adevărat, fost elev al lui Emilio Pujol, care el însuși a fost student al lui Francisco Tárrega. Brouwer și-a susținut primul recital la vârsta de 17 ani și curând, a început să compună muzică. Prelude a fost scris în 1956, urmat de Fuga în 1959. Și-a continuat studiile muzicale în America, studiind compoziția la Juilliard și la Hart College din Hartford. A devenit director al Departamentului de Muzică al Institutului de Cinematografie din Cuba în 1961, precum și profesor de compoziție la Conservatorul de Muzică și consilier muzical la Catedra Națională de Radio și Televiziune din Havana. De asemenea, a fost numit Director al Departamentului Experimental al Institutului Cubanez de Artă și Industrie a Cinematografiei, unde și-a continuat activitatea de compozitor. Brouwer a fost primul compozitor cubanez care a folosit formele aleatorii în compozițiile sale. Producția sa variată include multe lucrări pentru chitară; percuţie; pian preparat și nepregătit; un balet; un cor de 12 membri, trei copii și harpă; și câteva piese orchestrale. De asemenea, a scris muzică pentru mai mult de 100 de filme.

Compozițiile timpurii ale lui Brouwer reflectă o influență cubaneză și sunt puternic ritmice, în timp ce lucrările sale ulterioare se îndreaptă spre un stil mai minimalist. Pasiunea sa pentru chitară a ramas și este probabil cel mai bine cunoscut pentru Etudes Simples, un grup de 20 de studii pentru chitară clasică unde tehnica și muzicalitatea functionează unitar. Brouwer a explorat, de asemenea, posibilitățile unor lucrări la scară largă pentru chitară, mai ales într-o lucrare scrisă pentru concursul de chitară de la Festivalul Esztergom 1979 din Ungaria, care folosește o orchestră formată din 200 de chitaristi.

Pe lângă cariera sa de compozitor, Brouwer a dirijat câteva dintre cele mai importante orchestre ale lumii, inclusiv Orchestra Filarmonică din Berlin, BBC Concert Orchestra, Orchestra Nouvelle Philharmonic de Paris și Orchestra Simfonică din Madrid. În plus, Brouwer își păstrează atribuțiile de dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Cordoba, Spania, director artistic al Orchestrei Simfonice din Havana și membru al Consiliului Internațional al Muzicii. Brouwer a participat, de asemenea, în calitate de chitarist și compozitor la festivalurile din Aldeburgh, Avignon, Edinburgh, Spoleto, Berlin, Toronto, Martinica și Roma, printre altele.

Discografia sa cuprinde peste o sută de înregistrări comerciale, iar lucrărie sale au fost înregistrate de John Williams, Julian Bream, Franz Bruggen și Harry Sparnay, precum și Festivalul Toronto, Sinfonietta de la Londra și Festivalul Liège.  Brouwer a scris, de asemenea, multă muzică de film, printre care A Walk in the Clouds, și filmul lui Alfonso Arau, apreciat pe plan internațional, Like Water for Chocolate. A fost director general al Orchestrei Simfonice Cubaneze timp de zece ani, iar din 1992 a condus Orchestra Córdoba din Spania. În 1998, Brouwer a primit premiul Manuel de Falla, iar în 1999 premiul Național de muzică pentru Cuba. În ultimii ani, Brouwer și-a continuat seria unică de concerte de chitară (Concierto No.7 La Habana, Concierto No.8 Concierto Cantata de Perugia și Concierto de Benicassim), precum și lucrări pentru o varietate bogată de alte ansambluri, mai ales trio-ul de corni din 2002, Pictures from another Exhibition. Ultimul sau concert pentru chitara este Dublul Concert Book of Signs, interpretat în premieră de John Williams și Costas Cotsiolis, pe 27 ianuarie 2004 la Megaron din Atena.

În 1987, Brouwer a fost selectat împreună cu Isaac Stern și Alan Danielou pentru a fi membru de onoare al UNESCO, ca recunoaștere a carierei sale muzicale – o onoare pe care o împărtășește cu Menuhin, Shankar, Karajan, Sutherland și alte personalități iluminate ale muzicii.

La 16 noiembrie 2017, la cea de-a 18-a ediție aniversară a Premiilor Latin Grammy din Las Vegas, Nevada, marelui compozitor și dirijor cubanez Leo Brouwer i s-a decernat trofeul pentru cea mai bună compoziție clasică contemporană acordat pentru Sonata del Decamerón Negro, interpretată de tânăra chitaristă Mabel Millán la primul disc înregistrat Gran Recital.

 

Related posts

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.